onsdag 28 januari 2009

Effektivisering

Igår försökte jag effektivisera min informationskonsumtion. Jag lade till alla bloggar jag följer i Outlooks rss-läsare i förhoppning om att den skulle göra det smidigare att läsa inlägg istället för att använda min webbläsares kanalläsningsfunktion (har inget bättre namn på den). Jag använder Opera och det fungerar väldigt smidigt men jag inbillade mig att det skulle vara bättre att läsa allt i Outlook. Det var inte det. Den är mycket segare på att uppdatera och man får inte på ett vettigt sätt koll på när den väl uppdaterats. Det blir återgång till webbläsaren.

När vi ändå har effektivisering uppe på agendan skulle jag vilja att vi diskuterade lagen om offentlig upphangling. Den kom ju till för att allt skulle vara så himla rättvist och ingen skulle få någon fördel eller kunna muta sig till att få uppdrag från stat, kommun eller landsting. Har det blivit bättre? Nej, I think not. Vi har just precis klämt ut ett anbud till en statlig myndighet och det är så omfattande och krångligt att det har tagit enormt med tid och resurser bara för att få koll på alla skall-krav. Dessa täcker för övrigt två och en halv A4-sida. Sedan ska allt formuleras och skrivas på rätt sätt. Missar man en liten punkt är man ute i kylan och allt är förgäves. 

När sedan allt jobb på vår sida är klart ska det sitta någon på andra sidan och leta fel. Bara att gå tröska igenom alla anbud från ivriga offererare kräver enorma resurser. Vad kostar inte allt det här? Är det verkligen administration som ska äta upp alla skattepengar? Dessutom kan de som skriver anbudsförfrågan anpassa den så att den matchar den leverantör man vill arbeta med. Vilket såklart helt punkterar meningen med lagen. Vad tycker ni? Är lagen vettig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar