lördag 14 juni 2008

Uppstart och rulltrappor

Det här är alltså det allra första inlägget av många där jag betraktar världen genom mina glasögon.
Jag kommer nog skriva om saker jag irriterar mig på, ösa galla över onödiga fenomen, göra skamlös reklam för produkter om jag får betalt för det och i allmäna ordalag skriva om min vardag. Kanske dyker det upp bilder på min lunch, kläder jag tycker är snygga, smink jag använder och annat som tydligen är populärt att blogga om nowadays.

Jag ska börja, som sig bör, med att presentera mig själv. Jag heter, som titeln indikerar, Heidi. Jag pluggar kommunikation och jobbar med GSM-baserade larmlösningar, pendlar med SJ mellan Stockholm och en sömnig liten stad i närheten och tycker inte att morgonritualen är riktigt fulländad om jag inte får läsa ledaren i Dagens Industri.

Så, nu ska jag komma till det som senast har stört mig och min sinnesro. Jag vill att vi etablerar tydliga riktlinjer för rulltrappsåkande en gång för alla. Det borde ingå i skolundervisningen, kanske till och med som ett praktiskt moment med nationellt prov. Det finns nämligen allt för många människor som inte behärskar rulltrappsetikett. Det förhåller sig alltså så här:
I rulltrappan står man till höger så att förbipasserande med större tidsbrist eller mindre tålamod enkelt kan passera till vänster. Medför man packning av något slag åker detta antingen framför eller bakom, inte bredvid.

Kan vi enas om detta förhållningssätt?

2 kommentarer:

  1. På vilken sidan ska man stå i rulltrappan i Stockholm?

    Svar: Ingen, man går...

    /Thomas

    SvaraRadera
  2. Så rätt, så rätt. Dit har vi dock inte kommit än i den lilla byn jag bor i.

    SvaraRadera