söndag 12 oktober 2008

Om att må som man inte förtjänar

Jag har haft en super helg. Vi arrangerade en stor konferens i helgen och avslutade den med en galamiddag. Vi hade fantastiskt roligt hela kvällen och som ett ordentligt galej bör avslutades det med efterfest. Jag tassade hem runt småtimmarna lite glad i hatten och tänkte på hur mysigt det skulle bli att komma hem till Kärleken som givit upp ett par timmar tidigare. Väl hemma blev det kanske inte riktigt så mysigt som jag hade tänkt mig men detaljerna tänker jag inte ta här.

I alla fall så har jag mått rysligt dåligt hela dagen. Jag tycker inte att man ska straffas på detta sätt bara för att man har en super kväll. Jag känner mig faktiskt lite motarbetad.

En annan sak jag inte hunnit ta upp än är det faktum att Herr Beltran fälldes i Hovrätten också. Det trodde jag inte om jag ska vara ärlig. Hovrätten är ju mest känd för att riva upp större delen av tingsrättens domar. Fru Beltran hävdar fortfarande att han är oskyldig och att hon inte är naiv. 

En annan sak jag upptäckte när jag slösurfade lite var att Jörg Haider dött i en bilkrasch. Lite av en chock faktiskt. Han livade ju upp politiken lite där nere i Österrike. Gav halva Europa hicka. Minns ni att det gick så långt att ganska många länder satte in sanktioner och vägrade handla med Österrike så länge främlingsfientlige Haider satt på chefsposten? Det agerandet är en total diss av demokratin. Åsikterna Jörg Haider representerade kan man ju säga vad man vill om men man kan inte bara ignorera det faktum att han var demokratiskt vald av det österrikiska folket. Det är som om demokrati bara är giltig om det är rätt åsikter som väljs till att styra landet. Man avfärdar, få se nu Österrike har drygt åtta miljoner invånare enligt Wikipedia så säg att hälften av dem är vuxna och så räknar vi bort kanske en miljon av dem som inte bryr sig eller är för gamla så, tre miljoner österrikares förmåga att tänka och välja själva. Nu röstade väl inte alla tre miljonerna på Jörg men all I'm saying is that det var ett rätt barnsligt sätt att hantera saken på. Det fåniga är att samma sak håller på att hända här men man väljer att tiga ihjäl problemet. Inte heller en optimal lösning men diskussionen om Sd tar vi en annan gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar