tisdag 21 oktober 2008

Vägen mot...

...ett bättre SJ kommer att bli lång. Idag slog vi någon slags långsamhetsrekord på väg till Stockholm. Det dessutom med direkttåget som inte har några stopp på vägen. En normal resa ska ta ca 50 minuter men idag lyckades vi komma fram på inte mindre än en timme och 30 minuter. 40 minuters försening alltså. Det roliga var att jag hade tagit ett tidigare tåg för att jag verkligen inte skulle komma försent till ett möte jag hade men min beräknade marginal gick åt fanders. Synd tycker jag om dem som missade sina anslutningar på centralen för att tåget var så försenat.

Frågar man SJ så är det inte deras fel att det blir förseningar. Det är självklart Banverket som underlåtit att förse SJ med räls som är boven i dramat. De gånger det är "fordonsbrist" som står bakom förseningar och det fenomen jag berättade om igår, att stå packade som sillar i vagnarna, får man ingen riktig förklaring. Inte ens ett försök till bortförklaring kommer genom högtalarna.

Det är inte utan att man morrar för att betalat ganska bra med pengar för en tjänst som fungerar så dåligt. Hade SJ varit ett konkurrensutsatt bolag hade kunderna genast tassat över till värsta konkurrenten. Det finns individer som hävdar att SJ faktiskt inte är ett monopol och det stämmer på de linjer SJ inte kan få lönsamhet på och låter därmed andra aktörer få komma in men på sträckan Stockholm-Västerås m.fl. synes ingen annan. Återigen, hävdar SJ, är detta Banverkets fel. Hade man byggt mer spår hade SJ gladeligen låtit sig utsättas för tävlan. Jo, tjena. Fast de som tror det är sådana människor man kan avskriva eftersom de tror på tomten också. 

När jag ändå är inne på att basha pendlandet kan jag berätta om supertönten som störde min hemfärd. En man, runt 35-40 och lite lagom lönnfet, med det så kallade barnasinnet kvar (en sån där som tycker att han är en rätt kul kille) hade sin mobil på högsta ringvolym och lite då och då ringde den. Som mobilsignal hade han vinjetten till Björnes Magasin. Jajjemän. När han sedan gick av i Enköping utbytte jag blickar med folk runt omkring mig och alla verkade vara lika lättade som jag. Inlines gick han och släpade på också. En kul kille som sagt.

För att återknyta till rubriken och första meningen så är jag lite sugen på att få kika på projektplanen för ett bättre SJ. Vad exakt innebär det? Vad är det som ska bli bättre? Formuleringen är lite luddig tycker jag. Vem kan ge mig svar? Va va va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar