torsdag 15 januari 2009

Skidåkning i socker

De senaste inläggen har typ bara handlat om förseningar. Det känns lite tråkigt faktiskt. Igår hade tågtrafiken norrut från Stockholm havererat. Det var inställda tåg hit och gravt försenade tåg dit. När jag och Kärleken väl hamnade på ett tåg (försenat) så fick vi höra i högtalarna av föraren att det hela berodde på "dålig tågföring". Vad det innebär vet jag inte men man kan ju anta att någon tabbat sig ordentligt. 

Jag tänkte också snabbt dra mina kriterier för Försenings-O-metern innan jag går vidare. Jag träffade nämligen en kompis i tisdags som undrade vad försening innebar. Jag hade först tänkt köra nolltolerans men jag insåg att jag skulle få göra om mätaren varenda dag om jag skulle hålla det uppe. Jag har således bestämt mig för att SJ har ett fönster på tre minuter. Det kan tyckas lite men jag anser att eftersom de stänger dörrarna 30 sek innan tåget ska gå för att förbättra punktligheten och således försöka tvinga folk att komma i tid så kan jag på detta sätt tvinga SJ att följa sin egen uppsatta tidtabell. Inte för att jag tror att det kommer att få något större genomslag dock. Kan ju knappast räknas som opinionsbildare direkt...

Nu byter jag ämne till gårdagens skidåkning. Mina kära päron, Kärleken och jag satt oss i bilen och for till Avesta för att lägga några mil till i kroppen inför Vasaloppet. Föret var dåligt, is i botten och så konstsnö ovanpå det. Det var ungefär som att åka i strösocker (har ni försökt göra mönster i sockerskålen någon gång? Då vet ni på ett ungefär hur socker uppför sig. Det glider liksom iväg åt alla håll). Jag skrapade i alla fall ihop ytterligare 18 km men det känns som man måste lägga i en högre växel för att komma i form till loppet. Det ligger en hel del prestige i det här nu. Kärleken har som vanligt gått overboard och tränar sex pass i veckan. Pappa höll på att sätta i halsen när han hörde det. Han har liksom tänkt sig att vinna. Vi får väl se hur det hela utvecklar sig. Jag hade tänkt ta lite bilder och lägga upp här men det blev aldrig av. Ni får hålla till godo med videon här nedan.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar