onsdag 7 januari 2009

Tanter på resa

Pendlingen är nu igång. Jag besegrade magsjukan och traskade av med Kärleken arla imorse för att införskaffa månadskortet vi var för lata och sjuka för att gå ut och köpa igår. Väl på tåget känndes allt välbekant och igenkänningsgraden ökade markant när två tanter klev ombord i sista minuten med andan i halsen. De övervägde att sätta sig bredvid mig och Kärleken och jag väste högt inombords "inte här!". De verkade höra mig så de gick vidare men lyckan var kortvarig och de kom tillbaka. Den ena tanten stank av rök. Jag menar verkligen stank. Helt vidrigt. Det var mest hennes limesnorgröna kappa som luktade för odören avtog considerably när hon tog av den och lade upp den på hatthyllan. 

I alla fall så var min första bedömning av dem någorlunda rätt för de hade inte suttit många sekunder innan de började tjattra. Däremot hade jag fel när jag sa tanter för en av dem sa något om att lämna på dagis. Fast de såg ut som tanter. Den ena, hon som stank rök, är jag faktiskt säker på att hon var tant. Hon hade någon slags chockrosa mockakavaj i omodernt snitt på sig. Hon verkade också haft en slags övertro på att foundation skulle släta ut hyn men resultatet var bara att rynkorna syntes tydligare. Den andra, hon med dagislämningen, måste varit yngre än hon såg ut men hon hade totalt kapitulerat och gett efter för bekvämlighet. Ofixat kort hår i någon slags grå ickefärg, grå kläder (på riktigt! Grå kofta, grå tunika och gråa byxor) och någon slags vandrarkängor. 

Jag berättade ju häromdagen om räddaren i nöden, Kärleken, som förutsett dessa händelser och utrustat mig med en egen iPod. Fick användning för den redan första resan. Den är faktiskt ett litet under av teknik den där lilla apparaten. Så fort tanterna började bubbla stoppade jag in pluggarna i öronen och vips hörde jag inte ett ljud av vad de sa! Helt fantastiskt! IPoden kommer att revolutionera hela min pendling! Efter ett tag verkade Kärleken också tycka att de babblade för mycket och plockade fram sin. Och där satt vi, sida vid sida med varsitt litet teknikunder i knät!

2 kommentarer:

  1. Tänk vad bra min orangea skulle passa in där med :D Bra att du kommit igång med pendlingen så jag har något att läsa igen ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, du får åka tåg med oss någon gång!
    Det vore ju en idé. Guidning för icke-pendlare. Kan man tjäna pengar på det tro?

    SvaraRadera