fredag 16 januari 2009

Regler om reklam

 Hittade den här annonsen på Facebook. Jag tyckte den var så menlös att jag bara var tvungen att lägga upp den här. Mina damer och herrar, det är alltså så här man INTE ska göra. 1. Spännande resetävling? Tävlar man om resor? Vart i så fall? Säffle? 2. Få gratis Daim. En hel sådan där låda som det är på bilden eller vadå? Och vem vill ha en hel låda Daim? Varför just Daim? Mystiken tätnar. 3. Vem är avsändaren? Varför får man inte veta vem som står bakom? 4. Varför använder man någon annans varumärke som front? Eller anordnar Kraft Foods tävlingen? Knappast, de har varumärkesstrateger hos sig som torde veta bättre. 5. Vad är catchen? Det luktar skumma tomtar lång väg...

Vad blir då konklusionen? Jo, personen som utformat den här annonsen måste antingen har haft huvudet under armhålan de senaste 30 åren eftersom man redan på 80-talet insåg värdet av varumärken och vikten av att bygga dem starka. Eller, så är personen ifråga en riktig skummis som för allt i världen inte vill synas och satsar på att lura naivt folk (och sådana finns det ju en del på Facebook). 

Idag är det i alla fall fredag och i helgen ska jag lämna in mina skor för klackning, igen. Under 2009 hoppas jag på uppfinningen "superklacken" som underlättar för alla som, liksom jag, bor i sina skor. Att klacka om dojorna varje månad är ju rätt dyrt och det spelar ingen roll om man har billiga eller dyra klackar, de går sönder fort som 17 ändå. 

2 kommentarer:

  1. Jag var så nära att klicka på den där daim-reklamen...Jag är ju ett daimfreak! favvo-godiset vettu!
    Men som tur är har jag vett i skallen oxå och vet att inget i den här världen kommer gratis.
    den du..pusspuss

    SvaraRadera
  2. Mmm, det är gott! Jag har för mig att jag klickade på en annan sån där och man kom till en slags undersökning och så var man med i utlottning av massa grejer.

    SvaraRadera