onsdag 9 juli 2008

Irritationsmoment

Jag har stört mig på ett fenomen en längre tid och idag fick jag ännu mer vatten på min kvarn. Det handlar om det ibland katastrofalt dåliga engelska uttalet. I flera veckor, månader till och med, har jag irriterat mig gränslöst varje gång en speciell chipsreklam visas på TV. Jag vet faktiskt inte vilken av jättarna OLW och Estrella som gör den men det handlar om en chipssort med mindre fett. Det i sig är lite löjligt men det är inte där problemet ligger utan när den kvinnliga speakern i slutet talar om vilken smak den nya sorten har. Sourcream and onion uttalar hon som [sauerkrim änd ånjån]. WTF?! Ska det vara så bedrövligt svårt?

Nästa irritationsmoment var när påannonsören på Kanal 5 skulle tala om vilket program som skulle komma. Det hette Pageant Place och han uttalar det som [pejtjent plejs]. Och han sa det inte bara en gång utan säkert 314. Är det för mycket begärt att de som arbetar som speakers också ska klara av att uttala simpla ord på korrekt engelska? Brittisk eller amerikansk spelar ingen roll, gör det rätt bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar