söndag 7 september 2008

Kort-irritation

Jag är ett big fan of kortkommandon. Jag använder dem hela tiden till allt. Ett exempel jag har svårt att leva utan är F2-tangenten. Den öppnar filer för namnbyte och öppnar Excel-celler man redan skrivit i för mer text. Låter det krångligt? Prova själva då! 

Andra kortkommandon jag använder hela tiden är ju de självklara ctrl+S/A/X/V m.fl, F5 för att uppdatera, Windowstangenten+D för att visa skrivbordet och ett antal kortkommandon till jag inte orkar lista. Vidare är jag en stor användare av Home- och End-tangenterna och jag har anpassat mitt sätt att skriva på tangentbordet efter var de sitter.

Mitt problem är att jag nu sitter vid en Mac på jobbet. INGA av kortkommandona är de samma. Mac har en egen superknapp som sitter på samma ställe som Alt-knappen vilket gör att jag även på min laptop använder Alt-knappen. Hittills har jag lyckats vända bildskärmen ett antal gånger åt olika håll eftersom jag tryckt in Alt Gr+en pil. Det håller på att driva mig lätt vansinnig. Det värsta är att Mac verkar sakna ett motstycke för F2 vilket egentligen är den stora sorgen i det hela.

Ja, jag är en nerd med i-landsproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar