tisdag 10 februari 2009

Säljande manligt och kvinnligt

Tåget var försenat imorse så jag hade lite tid att döda på stationen. Jag klev in på pressbyrån och kikade på glossy magazines. Ögonen föll på ett nytt magasin (jag har inte sett det förut i alla fall, måhända att det funnits med ett tag) som hette Lifestyle. Det fanns i två versioner; en för män och en för kvinnor. Så långt inget konstigt. Det som fångade min blick var associationsorden man valt för respektive tidning. De gjorde det väldigt tydligt vilken målgrupp som åsyftades. Den kvinnliga pitchades in med orden hudvård, träning, hälsomat och shopping. Den hade också tillägget Hälsa & Skönhet under titeln. Den manliga riktade sig till män som går igång på Porsche, London, Jamaica och champagne. 

Jag tycker att den manliga varianten gjorde mycket mer ett positionerande statement än den kvinnliga. Slå upp vilken tidning som helst som riktar sig till kvinnor intresserade av mode och skönhet och man hittar exakt samma ord. Vad är det som motiverar köpet av den? Vad gör att man väljer Lifestyle framför exempelvis Plaza Kvinna eller någon av de andra i samma segment? Jag vet inte men jag har köpt tidningen för att ta reda på det.

Den manliga har med sina pitchord indikerat lite sportighet (Porsche), sofistikation (London), äventyrlighet (Jamaica) och exklusivitet (champagne). Det är alltså inte vem som helst som är målgruppen utan de lite mer beresta, välartikulerade männen runt 30-40 som inte bildat familj än. De som lever med sitt arbete i första hand och sin partner i andra hand (jag fabulerar vilt här). Det andas också lite coffee table över den. Jag tänkte att Kärleken skulle få vara testperson för den och se om det är något att ha.

Här är för övrigt ett par tips till Lifestyle: Köp adwords på Google så man kan hitta er lätt och fixa till er hemsida. Den ser för allt i världen inte exklusiv ut, bara vulgär och förutsägbar. Anlita ett proffs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar