onsdag 20 augusti 2008

Det är höst, det är det

Jag vet att augusti hör till sommarmåndarena. Folk har ivrigt och en smula militant förklarat det för mig när jag säger att augusti visst är en höstmånad. Lately har jag dock uppmärksammat en viss ändring i attityd. De senaste veckornas halvpissiga väder har fått folk på andra tankar och de är lite förvånande. Jag å andra sidan är inte ett dugg förvånad. Augusti är höst, oavsett om det så är ett par grader varmare än normal hösttemperatur vissa dagar.

Ain't no sunshine cause it's gone
It's not warm when it's away
Ain't no sunshine cause it's gone
and the fall's just way too long
every time it comes our way.... 

Tralalala...

En annan sak som gör att jag benhårt vet att det är höst är att jag har reagerat på väderomslaget. Jag är faktiskt allergisk mot det. Huden i mitt ansikte tål det inte och har börjat på trams för sig. Det yttrar sig lite olika varje år men vanligt förekommande fenomen är att det kliar under hakan och på halsen. Alltså inte lite sådär som det kan klia på ena knät litet grand exempelvis utan en brännande, svidande klåda som håller i sig länge. Vidare brukar jag få diverse utslag på kinderna och mina halvallergier (småöverkänslig mot vissa livsmedel) blir plötsligt mera åt vanliga allergier. Jag tål mindre på hösten. Vet inte varför men jag har ju andra lite märkliga allergier så jag anser det mer eller mindre normal att vara allergisk mot hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar