lördag 2 augusti 2008

Hastighetsrekord

Eller ja, det tog lång tid alltså.

Vi åkte hem från Idre idag, Kärleken och jag, och eftersom det här är sista helgen på semestern så tog vi det långsamt och passade på att kika lite på utbudet som fanns längs vägen. Nu hade vi ösregn med oss hela vägen från Idre så att hoppa ut ur bilen och ta reda på om varje skylt markerad med krumelur dolde något intressant kändes inte så angeläget så vi valde ut tre stopp mycket noga. Det första stoppet blev en kyrka i Älvdalen som är väldigt vacker på utsidan. Jag har spanat på den ett par gånger när vi åkt förbi och tänkte passa på att se om utsidan motsvarade insidan. Snopet nog var den stängd när vi kom för att kika. Jag försökte ta bilder på kyrkan så att ni skulle få se men kyrkan var för stor och min kamera var återigen för liten. 

Nästa stopp blev i Mora och det var mer av ett convenience stop än något annat. Klockan började bli dags för lunch och magen knorrade. Därmed inte sagt att man inte kan slå två flugor i en smäll! Vi utforskade således Mora. Först gick vi ner längs Vasagatan (kanske inte det mest kreativa namnet på gatan där Vasaloppet slutar) och spanade in målrakan. Jag har slutligen bestämt mig för att ställa upp i åtminstone Skejtvasan. Kan även bli Tjejvasan, jag får se, men vi gick in här för att gathra lite intel om hur man går till väga. 

 Här inne finns också något slags museum över Vasaloppen genom tiderna men det kostade pengar, 30 st om jag inte minns fel, så det hade vi ingen lust med. Utanför var det full komers då det skulle vara löpartävlingar för små och lite större barn. Speakern var en sådan där mikrofonkåt gubbe som finns i alla föreningar och han annonserade glatt så hela Mora kunde höra om alla barn som skulle springa diverse distanser, hur många startande det fanns i varje grupp och att man inte kunde rå på vädret. 

Det blev tråkigt efter en halvminut så vi begav oss ner mot shoppingstråken och Moras Rodeo Drive. Jag funderade på om man shoppar mer förutsättningslöst när man är på besök i andra städer då man ger kedjorna man ratar hemma en chans att bidra med något. Detta eftersom de lokala varianterna på klädboutiqer brukar vara souvernirbutiker med t-shirts i grälla färger eller butiker som uteslutande saluför barnarbetstillverkade plagg i stretchiga syntetmaterial. Jag vet inte men jag gick i alla fall in på H&M och kom ut med en förmodligen lika barnarbetestillverkad blus. 

Fick också se en total fashion disaster. En riktigt Big No-no. En moder hade först klätt ut sig själv i en chockrosa tubsocka och sedan sin dotter i en faktiskt riktigt fin klänning och matchat det med gula crocs-kopior. Klänningen var en lila sidenklänning av modell sådan småflickor har när de är på bröllop eller dylika tillställningar. Det skar sig rätt ordentligt.

Efter en lunch bar det av igen och regnet tilltog så att gå ut ur bilen blev snabbt uteslutet. Dessutom var det enda vi passerade på lång stund bara diverse handgjorda skyltar som annonserade "Loppis 200 m". Det sista stoppet gjorde vi således ganska nära Västerås. Vi stannade till vid en badplats för att känna lite på vattnet. Jag glömde ta kort på det men det var rätt fint. Eftersom det regnade och luften var kallare än vattnet låg det en slöja över vattenytan. Badet i sig självt var inte alls oangenämt, det var säkert 22-23 grader.

På vägen ratade vi ett Porfyrmuseum, någon slags Zorn-gård, en Carl Larsson-gård, diverse naturområden och rastplatser, en älgpark och säkerligen ett hundratal loppisar.

Sluttid Idre-Västerås? Sju timmar och 14 minuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar