torsdag 14 augusti 2008

En fråga för EU

Idag har jag suttit och researchat hela dagen. Jag har luskat reda på en massa saker om olika företag. Mina primära källor till information har varit, förutom företagens egna hemsidor, Google, hitta.se och 121.nu. Det är mycket grejer som ligger på nätet nu men samtidigt också förvånansvärt lite. Det är faktiskt svårt att hitta bra och relevant information om det är något specifik man är ute efter. Det är också lite märkligt att vissa stora företag, och då menar jag stora as in sådana som omsätter stora summor och har dröser av anställda på flera platser än Säffle och Motala, har så dåliga egna hemsidor med så lite information om sin verksamhet. Jag förstår inte syftet med att undanhålla information som årsredovisningar m.m. Ibland önskar jag att jag hade Lisbeth Salanders dator skills. Hade underlättat väsentligt idag.

Vidare undrar jag varför vi inte kan, istället för att fåna oss med vinter- och sommartid, bara införa en 25:e timme på dygnet? Där har vi en vettig fråga EU kan få ägna sig åt. Skit i storleken på rädisor och karaktären på cider, jag vill hinna med mer saker varje dag. Jag behöver en extra timme att disponera för diverse saker. Ibland kanske jag vill sova en timme extra, ibland träna efter jobbet på kvällen, umgås med kärleken en extra timme är ju inte fy skam det heller. 

Vidare hade jag en lustig upplevelse idag på tåget imorse. Tågföraren måste vaknat på rätt sida för meddelandet vi fick när vi närmade oss centralen var allt annat än standard protocol.
"Mina damer och gentlemen! Nu närmar vi oss Stockholms Central vilket är slutstation för tåget. Jag hoppas att ni får en riktigt trevlig dag i solen och att några av er fortfarande har semester. Titta runt på era platser så att ni inte glömmer kvar några värdesaker och sköt om er! Sedan var det några som skulle byta mot Gävle...jag vet inte riktigt vilket spår ni ska till men kika på tavlan så ni inte går vilse. Det brukar vara spår 6, 7 eller 8 men kontrollera på tavlan så ni inte kommer fel. Som sagt, ha en riktigt trevlig dag!"

(Jag kan ha fått vissa detaljer fel men ni fattar andemeningen. Tänka sig, SJ har fått sitt första riktiga Charmtroll! Fast SJ kanske ser det som ett virus...det verkar så om man kikar på resten av staben.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar