söndag 24 augusti 2008

På besök utomstädes

I helgen lämnade jag och kärleken den sömniga industristaden Västerås för Linköping och kräftskiva med mina närmaste och underbaraste vänner. Själva kräftskivan fortlöpte som sig bör med lite sång i blandad tonart, ett par snaps och ett okänt antal kräftor. Med på festen fanns ett antal tyskar som värdparet Piff och Puffa bjudit in. De är nämligen ganska precis återkomna från studier i Österrike respektive Tyskland och för att behålla tyskan tog Puffa med sig en tysk pojkvän och Piff har blivit fadder för ett antal utbytestyskar. Det var således en ganska internationell feeling på festen. Ytterst trevligt!

Linköping är för övrigt en mycket trevlig stad och ligger världsrekordlängder framför Västerås i trivsamhet (det är inte ett ord, jag vet men språket utvecklas hela tiden och någon dag kommer det att vara det. Ett ord alltså.). I Linköping har man, förutom 20000 studenter som håller låda på dygnets alla tider, en stadskärna som lockar till att flanera runt och ta en fika en söndag eftermiddag. I Västerås ser man kanske två personer som trotsar den oskrivna regeln om att hålla sig så långt borta från stan på udda tider som söndag eftermiddag klockan tre och dessa två personer är med stor sannorlikhet turister som gått på den falska marknadsföringen med "Bästerås".

I Linköping är alla uteställena samlade på ungefär samma ställe vilket ger en bargata som påminner om vilken bargata i Spanien som helst. En utlandsfeeling helt enkelt. Otroligt mycket bättre än Västerås krogar som ligger undangömda i diverse källarutrymmen och kontorbyggnader. Västerås har mycket att lära, helt klart.

Hittade dessutom en filmuthyrningsbutik med det extremt passande namnet "Hemmakväll". Så jäkla clever! I like!

1 kommentar:

  1. Fasen vad fint det låter när du skriver "kärleken och jag". Gulligt på något sätt. Jag tror jag ska koppa det om jag själv kärar ner mig någon gång.

    SvaraRadera