tisdag 5 augusti 2008

Världsrekordförsök i speed golf

Västerås har drabbats av golffeber. Nu till helgen ska staden vara skådespel för en TPC-tävling. Det innebär att en stor del av den kvinnliga eliten kommer hit och spelar så till och med VLT (länets tidning) har vaknat och rapporterar. 

Igår var Västerås Golfklubb värd för Annika Cup och ett världsrekordförsök i speed golf. Annica Cup är en tävling för landets mest lovande juniortjejer och speed golf innebär att man försöker spela 18 hål på kortast möjliga tid. Det betyder att man måste vara riktigt många spelare runt om på banan för att lyckas. Annika Sörenstam slog ut första slaget och lade upp en perfekt drive på fairway. Sedan skulle nästa spelare ta vid och skicka in den på green där några andra väntade för att putta bollen i kopp. Så fort den landat i hålet slog nästa spelare ut på tvåan och så fortsatte det hela vägen runt. Själv stod jag klar med en putter på nians green. Utposterad var också Annicas man, Mike McGee. Trevlig prick. Utslagsman var Annikas tränare Henri Reis och han lade upp den fint på green. En tjej som heter Amanda gjorde första putten, Annika som hade dykt upp ropade att jag skulle springa dit och putta. Hon kunde egentligen gjort det eftersom hon var närmast men istället blev det Mike som knuffade bollen i kopp. Sedan bar det av ner mot 18:e hålet och green. Där var det fullt kaos. Massor av folk. Men någonstans hade det gått galet för det fanns ingen på tee för att skjuta iväg bollen. Annika började springa bort, jag hoppade i en golfbil med hennes grejer och började köra ikapp. Det gick ju inte direkt i någon större fart. Dock behövdes inte vår insats utan slagmannen hade hunnit upp men han tog en lång stund på sig att trycka iväg bollen och både jag och Annika hoppade upp och ner av otålighet. Slutligen landade då bollen på green och vi avslutade vårt försök med en snöplig åttaputt. Jag hade inget med saken att göra.

Nuvarande rekordet är på 8.39 och vi klarade 12.31. Det är i alla fall svenskt rekord. Annika var sugen på att köra en gång till och alla var med på noterna men vi hade inte mer än sagt det så öppnade sig himlen och gav sin åsikt i frågan. Det ösregnade... 

 Här ska Annika strax slå ut på första hålet. Maken Mike överräcker utrustning och tränaren Henri ( i svart till höger) övervakar så att det blir rätt. Min lillebror (i gult) var den som fick det hedersamma uppdraget att vara Annikas chaufför till och från ranchen. Coolt tycker jag!

Här har ni Annika direkt efter försöket på 18:es green och till höger i bild har ni min käre far. Han var en del av arrangörskommittén. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar