lördag 23 augusti 2008

Åldersnoja

Kärleken brukar ibland anklaga mig för att ha åldersnoja och det är sant, jag är lite känslig för just den biten. Jag har alltid fått kämpa för min rätt att vara på a certain plats at a certain tid just på grund av min ålder. Det har nämligen alltid hetat "Oj! Vad ung du är!" varje gång jag svarat på frågan om min ålder. Det kan ju i vissa öron låta som en ganska trevlig företeelse och många skulle nog komma med invändningen att det är ett övergående stadium. Jag hoppas att det är så för jag är sjukt less på att alltid behöva försvara mig och bevisa att jag faktiskt kan något trots att jag inte är 35 år gammal.

Jag kan inte ens skämta utan att bli ifrågasatt. Senast idag fick jag stå upp för hela generationen 80-talister på jobbet. Det var bara en liten skitgrej men det är fruktansvärt irriterande att alltid bli ifrågasatt och att det alltid ska påpekas att man är ung. Tack, jag är fullt medveten om att det står en åtta och sedan en femma i mitt pass. Jag har vetat det sedan...låt mig tänka...85?

Det märkliga är att äldre känner likadant. Deras kunskaper och förmågor ifrågasätts allt mer ju äldre deras pass talar om att de är. Men är det så konstigt då? När ni var runt 35 ifrågasatte ni ju alla som var yngre och äldre än er själva, är det då så konstigt att det blir paybacktime när ni passerat det halva ceklet? Jag säger bara Karma, baby, yeah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar